NIEUSTANNA ZMIANA MIEJSCA
Andrzej Dudek–Dürer, Żywa Rzeźba
WYSTAWA
Andrzej Dudek-Dürer – performer, artysta sztuki mediów, kompozytor i muzyk, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Wierzy w reinkarnację, jest wcieleniem Albrechta DÜRERA. Zajmuje się performance, muzyką, instalacją, video, grafiką, malarstwem, fotografią, rzeźbą, environment, budową instrumentów metafizycznych, działalnością metafizyczno – telepatyczną, antypoezją oraz innymi formami realizacji, wypowiedzi. Od 1969 roku realizuje life performance Sztuka Butów – Sztuka Spodni – Sztuka Andrzeja DUDKA-DÜRERA (żywa rzeźba) w miejscach, w których się pojawia.
Do roku 1978 Andrzej DUDEK-DÜRER żyje w izolacji. W 1979 roku rozpoczyna realizację projektów SZTUKI PODRÓŻY na terenie Polski, następnie Europy Zachodniej, Meksyku, USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Singapuru, Korei Południowe. Japonii prezentując, performance, wystawy, instalacje, wykłady, warsztaty, video. Jest inicjatorem i koordynatorem Międzynarodowych Projektów Metafizyczno-Telepatycznych.
Prezentował swoją twórczość i prowadził zajęcia m.in. w The Art Institute w Chicago, Academy of Art College w San Francisco, Conservatorio National de Musica w Mexico City, School of Art Otago Polytechnic w Dunedin – Nowa Zelandia, The City Art Institute w Sydney, University of California, Berkeley, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Stypendysta Ministerstwa Kultury w 2002. Od roku 2009 jest członkiem ZPAF, od 1982 ZPAP.
Jest również od 1996 roku członkiem IAA-AIAP, UNESCO, Paryż. Pokazywał prace i działania artystyczne na wielu wystawach, festiwalach i sympozjach w kraju i zagranicą. Dokumentacje i prace w wielu zbiorach prywatnych i publicznych (m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Kolekcja Zachęty Dolnośląskiej, Centro de Arte Actual w Barcelonie, Stedlijk Museum w Amsterdamie, Museum of Modern Art. w Nowym Yorku, Tate Gallery w Londynie, City Art Institute Library w Sydney, The School of the Art Institute of Chicago).
Wybrane projekty, wystawy, prezentacje:
- La Biennale di Venezia/ Extra 50/ Brain Academy Apartment – Wenecja 2003;
- Tollwood Festival ,”Parallelwelten’” performance i pokaz wideo, Monachium 2004;
- Variable State Of Concentration, Kolekcja Polska, Polnischer Kulturladen in Lindenau Lipsk 2005;
- A. DUDEK – DÜRER, REKONSTRUKCJA TOŻSAMOŚCI, Fotografia i wideo, prace z lat 1965 – 2005 – prezentacja retrospektywna pokazywana m. in w BWA Jelenia Góra, Muzeum Narodowe Wilanów, Muzeum Narodowe w Bratysławie, BWA Wozownia Toruń, Galeria Fotografii –Wrocław;
- BWA Galeria Bielska – Bielsko Biała 2006 -2007;
- XX Wiek w Fotografii Polskiej z Kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, prezentacja w Shoto Museum of Art w Tokio i Nigata City Art Museum w Nigata w Japonii 2006;
- Urban Potentials, Drezno 2006;
- La Biennale di Venezia, EFFETTI COLLATERALI: controindicazioni d’Arte Wenecja 2007;
-
- Polska Fotografia w XX wieku, Pałac Kultury i Nauki – Warszawa 2007;
- Fotografia Kolekcja zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu- Muzeum Narodowe 2007;
- Lustro Natury wystawa poplenerowa VI I VII Plener Art-Ex, Arsenał, Wrocław 2007: Tożsamość- Kolekcja Dolnośląskiej Zachęty , Muzeum Architektury Wrocław 2007;
- Bliźniemu Swemu… 2008 X aukcja na rzecz Towarzystwa Pomocy im.św. Brata Alberta –wystawa Warszawa, Katowice, Kraków, Rzeszów 2007- 2008;
- Creativa International Art Festival Rignano – Firenze 2008; Between Changing…, performance, Panipanama i Instytut Polski Lipsk 2008;
- Znaki Tożsamości, BWA Lublin 2008;
- 26, 27, 28, 29 International IMPACT Art Festival, International Art Center of Kyoto, 2005 -2008;
- Zwiadowca, CSW Łaźnia Gdańsk, BWA Bielsko Biała 2009;
- WRO 13 Biennale Sztuki Mediów 09, Wrocław 2009;
- Biennale Fotografii Poznań 2009;
- Design – Antydesign, Muzeum Architektury Wrocław 2009;
- The Mental Steps – LIVING SCULPTURE of A. Dudek-Dürer, WRO of Centre WROCŁAW 2009 – 2010;
- A. Dudek-Dürer, CROSSING – IN TIME AND SPACE. LIVING SCULPTURE, Art Space Leguit Antwerpen 2010.
Z m i a n a jest dla Andrzeja Dudka-Dürera jedną z najtrudniejszych spraw, skoro jego dążeniem jest udowadnianie, że cały czas nie jest kimś innym, tylko „tym samym”, tj. Andrzejem Dudkiem-Dürerem, posiadającym taki a nie inny stały wygląd i takie a nie inne stałe możliwości. Najbardziej charakterystycznym przykładem tożsamości Andrzeja Dudka-Dürera są jego buty. Noszone stale od wielu lat te same buty uzupełniane są tylko zszywkami i łatami. Są jakby kurczowym przywiązaniem się do jednego układu przedmiotowego, ale nie dla kultu przedmiotu, lecz po prostu dlatego, aby w ogóle nie powstawał problem przedmiotu. Podobnie postępuje Dudek, np. ze spodniami czy takimi czynnościami, jak jedzenie. A jednak im bardziej stara się operować wciąż „tym samym” (tym samym wyglądem, tymi samymi elementami ubioru, upodobnionymi do siebie akcjami, komunikatami, komputerowo obrabianymi reprodukcjami) osiąga bardzo istotne przeciwieństwo „braku zmian”. Te same buty za każdym razem mają inne łaty i kurz, twarz artysty orze czas, stosunek do Dürera, jest każdego dnia nasycony inną temperaturą. Wyobrażenia śmierci wyprowadzone z grafik Dürera są dla artysty – zwolennika reinkarnacji nie tyle symbolami końca, co właśnie zarysowywaniem początku. Na wiele sposobów wykorzystywany motyw nosorożca, będącego u Dürera alegorią nieznanego świata, dla Andrzeja Dudka-Dürera staje się jakby emblematem świata duchowego – dostępnego w medytacji. Osobną rzeczą jest też i to, że te potwornie powtarzane stare buty Dudka-Dürera (podobnie jak kamasze Van Gogha, lakierki Warhola, czy buciory ogrodnicze legendarnej Gertrudy Jekyll ) niosą sobą magię duchowej koncentracji. […]
Andrzej Kostołowski
Andrzej Dudek-Dürer a zmiana źródeł sztuki.
Fragment z katalogu „Andrzej Dudek–Dürer. Rekonstrukcja tożsamości.”
Fotografia i wideo – prace z lat 1965-2005. Wrocław 2006
Organizatorzy wystawy:
Galeria Muzeum S. Staszica w Pile
Urząd Miasta Piły
Rada Artystyczna Związku Polskich Artystów Fotografików
Otwarcie wystawy – piątek 18.02.2011 godz. 18
Muzeum S. Staszica, ul. Browarna 18, Piła
Wystawa eksponowana będzie do 15.03.2011 r.
Artykuł – zaproszenie na wystawę nadesłał Wojciech Beszterda