Konferencja rozpocznie się w sobotę, 10 grudnia 2011 roku o godz. 17 w Muzeum Współczesnym Wrocław. Wydarzeniem towarzyszącym będzie otwarcie wystawy – Projekty aranżacji schronu – prace studentów Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Humanistyczne.
Bunkry u wybrzeży Atlantyku, jak kamienne posągi z Wyspy Wielkanocnej, chłodno patrzą przed siebie. Obronna architektura ulana z betonu tylko pozornie nie ma nic wspólnego ze sztuką, w tym tą najbardziej współczesną. Zainspirowani dialogiem Lankesa i Bebry – postaci opisanych przez Guntera Grassa na kartach powieści: „Blaszany bębenek” – otwieramy dyskusję na temat instytucji kulturalnych, które na swoje siedziby wybrały niegdysiejsze militarne budowle. Zapomnimy o wojnach, które kazały budować te dziwne obiekty, i pozostaną tylko te najtrwalsze artefakty. Niektóre z nich znajdują nowych gospodarzy i różne od oryginalnych, zastosowania. Dzisiaj bunkry i przeciwlotnicze schrony, szczęśliwie pozbawione swych militarnych funkcji, stają się miejscami działań artystycznych.
Muzeum Współczesne Wrocław ma swoja siedzibę w poniemieckim schronie przeciwlotniczym, potocznie nazywanym „Bunkrem Strzegomskim”. Jest to, jak dotychczas jedyna instytucja kulturalna w Polsce mieszcząca się w przestrzeni, która pierwotnie służyła realizacji wojennych celów. W Europie znamy kilka miejsc, w których kolekcje sztuki najnowszej prezentowane są w pomilitarnych lokacjach. Do najciekawszych należą z pewnością: oddział wiedeńskiego Muzeum Sztuki Stosowanej (MAK) dedykowany współczesnym sztukom wizualnym (GEFECHTSTURM ARENBERGPARK kojarzący się z reaktorem atomowym albo wyrzutnią rakiet), schowane pomiędzy innymi budynkami Kunsthalle Recklinghausen, czy berliński bunkier zaprojektowany przez samego Alberta Speera „chroniący” kolekcję sztuki Christiana Borosa. O dwóch ostatnich „rewitalizacjach” będziemy mogli posłuchać i porozmawiać w trakcie wrocławskiej konferencji (swoją obecność potwierdzili Hans-Jürgen Schwalm – wicedyrektor Kunsthalle Recklinghausen oraz Jens Casper – projektant adaptacji schronu Borosa).
Do wzięcia udziału w naszej konferencji zaprosiliśmy osoby, które mają doświadczenie w „pracy” z bunkrami (Hans-Jürgen Schwalm, Hans Günter Golinski), które wiedzą, jak uplastycznić niepokorne obiekty (Jens Casper, Łukasz Wojciechowski) oraz potrafią dostrzec w nich dzieło sztuki (Iwona Bigos). Zapraszamy do zapoznania się z programem i odwiedzenia Muzeum w sobotę, 10 grudnia.
Program konferencji
16.00
Otwarcie wystawy: Projekty aranżacji schronu – prace studentów Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Humanistycznej
17.00–17.15
Otwarcie konferencji (Dorota Monkiewicz)
17.15–17.30
Wprowadzenie do problematyki konferencji (Dorota Monkiewicz)
17.30–18.00
Od nie-miejsca do miejsca sztuki (Hans Günter Golinski)
18.00–18.20
“Bunkry – mistyczne, barbarzyńskie, znudzone” (Iwona Bigos)
18.20–18.50
Trwanie doraźności. Gdy czas relatywizuje to co tymczasowe. Sześćdziesiąt lat Kunsthalle Recklinghausen (Hans-Jürgen Schwalm)
18.50–19.20
“Kolekcja Borosa, Berlin” : ”Dewiacje” (Jens Casper)
19.20–19.40
Schron Strzegomski w czasie Festung Breslau i później (Łukasz Wojciechowski)
19.40–20.30
Dyskusja
Więcej szczegółów: www.muzeumwspolczesne.pl
Kontakt: Kamil Nowelli, tel. 512901949, k.nowelli@muzeumwspolczesne.pl
Załączniki:
1. MWWpress012B.jpg (podpis: Makieta Schronu Strzegomskiego powstała na 8 Przegląd Sztuki SURVIVAL (org. Fundacja ART TRANSPARENT). Projekt wykonawczy: Jacek Pawlikowski, wykonanie: MCW Studio, zdjęcie: Adam Ciach)
2. MWWpress012A.jpg (podpis: Makieta Schronu Strzegomskiego powstała na 8 Przegląd Sztuki SURVIVAL (org. Fundacja ART TRANSPARENT). Projekt wykonawczy: Jacek Pawlikowski, wykonanie: MCW Studio, zdjęcie: Adam Ciach)