Kapitalny remont Hali Stulecia, 100-letniego zabytku, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO, przywrócił obiektowi początkowy wygląd a nawet go poprawił. Prace konserwatorskie prowadzone były bowiem według założeń oryginalnego projektu Berga, który nie we wszystkich szczegółach został zrealizowany w 1913 roku.
Tuż za progiem wchodzimy w dywan świetlny, który uświadamia nam, że oprócz efektów rewitalizacji zobaczymy coś więcej. Nowoczesna technika została wykorzystana w celu uatrakcyjnienia i przybliżenia zwiedzającym historii budowy Hali Stulecia i najważniejszych wydarzeń związanych z jej powstaniem i funkcjonowaniem we Wrocławiu.
Wkomponowane w obiekt Centrum Poznawcze to miejsce szczególne, oferujące edukację
i rozrywkę w dobrym stylu. Wystawa została podzielona na sale: Visitor Center, Pokój Historyczny, Pokój Edukacyjno – Poznawczy i Galerię. Nowoczesna aranżacja i multimedialne prezentacje nie burzą wrażenia, że wchodzimy w domowe zacisze kolekcjonera pamiątek. Przepastne komody kryją w szufladach życiorysy naukowców i architektów. W tej sali poznamy twórców imponującej budowli – Maksa Berga oraz Hansa Poelziga, autora planu zagospodarowania otoczenia i Pawilonu Czterech Kopuł.
Ze ścian spoglądają pierwsi goście otwartej 20 maja 1913 roku Hali Stulecia – kobiety w długich sukniach, panowie we frakach. Z wyeksponowanych na szpaltach gazet krzyczą tytuły – niemieckie o otwarciu Die Jahrhunderthalle i polskie o otwarciu Wystawy Ziem Odzyskanych. Te wydarzenia dzieli 35 lat a historia buduje się dalej. Niewątpliwie można do niej dodać otwarcie 17 lutego 2012 roku Centrum Poznawczego.
W Pokoju Historycznym, w części wydzielonej na kształt muszli, można zobaczyć fantastyczną animację 3D przedstawiającą etapy budowy Hali. Atrakcyjne aparaty telefoniczne nie są wyłącznie muzealnymi eksponatami. W pomysłowy sposób podłączono do nich nagrania – wypowiedzi osób związanych z budową i otwarciem obiektu a także uczestników Wystawy Ziem Odzyskanych, w roku 1948.
W Pokoju Edukacyjno-Poznawczym poznamy inne ciekawe realizacje architektów z wyobraźnią. Precyzyjna makieta Pantheonu (118-125) wyeksponowana obok makiety Centennial Hall (1911-1913) to symbol ciągłości pewnych idei piękna w architekturze na przestrzeni wieków. Z podświetlonej gabloty patrzą na nas oczy marzyciela. To portret Elisha Otis’a (1811-1861), amerykańskiego konstruktora, twórcy pierwszego dźwigu osobowego. „Wynalezienie windy pasażerskiej” – czytamy pod zdjęciem – „rozwiązało problem transportu ludzi w pionie. […] Wyścig ku górze się rozpoczął”.
Nowoczesne Centrum Poznawcze przygotowane jest do obsługi turystów niepełnosprawnych i obcojęzycznych. Wystawa prezentująca w nowoczesny, interaktywny sposób wiedzę o obiekcie i architekturze stanie się niewątpliwie kolejną atrakcją na turystycznych szlakach Wrocławia.
Hala Ludowa – nazwa nadana przez polskie władze w 1945 roku – występuje nadal w nazwie zarządcy obiektu: Wrocławskie Przedsiębiorstwo Hala Ludowa Sp. z o.o. Pod taką nazwą figuruje od 1962 roku w rejestrze zabytków. W sondażu Gazety Wrocławskiej 52% internautów głosowało za pozostawieniem/przywróceniem tej nazwy. Jak będzie? Czas pokaże.
To był dobry, ciekawy dzień. Chcę tam wrócić na spokojnie bo nie byłam w formie fizycznej i wiele mi uciekło.