W dniach 18 – 21 października 2013 we Wrocławiu odbędą się 47. Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora. Od piątku do poniedziałku będziemy świadkami corocznego święta monodramu, które ma już swoje stałe miejsce w budynku wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie przy ul. Braniborskiej 59.
W tym roku w programie WROSTJA: pokazy premierowe wrocławskich aktorów, mistrzowskie pokazy Andrzeja Seweryna i Olgierda Łukaszewicza, część konkursowa czyli 42. Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora (OFTJA) oraz dzień PWST, podczas którego odbędą się pokazy studenckich etiud, spektakli oraz sesja i promocje publikacji. Wyraźnymi akcentami tegorocznej edycji festiwalu będą Wrocławskie Monodramy i Szekspir.
Spotkania rozpoczną się pokazem premierowych spektakli: Bogusława Kierca, który stworzył nowy autorski monodram „Manatki” oraz Anny Skubik w lalkowym „Takaja” będącym współczesnym portretem trzech kobiet w różnym wieku, zmagających się ze swoją dojrzałością, seksualnością i samotnością, stworzonym za pomocą języka plastyki, rzeźby i tańca. W programie Festiwalu również spektakle Krystyny Krotoskiej „No właśnie co” i Zdzisława Kuźniara„Ja, Feuerbach” (20.10.), które łączy nie tylko, że ich wykonawcy to niezwykłe artystyczne osobowości, ale także fakt, że oba powstały w Instytucie Jerzego Grotowskiego.
Swoją obecność w tym roku potwierdzili Andrzej Seweryn ze spektaklem „Szekspir Forever”, który pokazuje nie tylko kunszt Szekspira w niezwykłej kondensacji, lecz także ujawnia siłę aktorskiego talentu (19.10) oraz Olgierd Łukaszewicz z monodramem „A kaz tyz ta Polska, a kaz ta” wg fragmentów dramatów Wyspiańskiego (18.10). Podczas pokazów mistrzowskich będzie okazja do oceny profesjonalizmu tych aktorów.
Jak co roku podczas WROSTJA w programie Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora, który ma charakter konkursu i odbywa się pod czujnym okiem wymagającego jury. Podczas całego weekendu (19-20.10.) publiczność będzie miała okazję zobaczyć 9 spektaklizaproszonych przez Radę Artystyczną 42. OFTJA oraz trzy spektakle towarzyszące laureatek festiwali: „Sam na Scenie w Słupsku” oraz wrocławskiego „Festiwalu ewentualnych Talentów Aktorskich”.
Kolejnym punktem programu Spotkań jest Dzień PWST Filia we Wrocławiu, w ramach którego odbędą się pokazy etiud (wydział aktorski i lalkarski) i spektakli studentów PWST, sesja pt. „Moja praca nad monodramami”
z udziałem 11 wrocławskich aktorów zajmujących się teatrem jednego aktora oraz promocja publikacji Andrzej Żurowski „Scenariusze Szekspirowskie” (z serii „Czarna Książeczka z Hamletem”) oraz „Szekspiromania. Księga dedykowana pamięci Andrzeja Żurowskiego” pod redakcją Anny Cetery. Podczas dnia PWST zobaczyć będzie można również monodram „Shylock” w wykonaniu Piotra Kondrata, artysty związanego z Wrocławiem. Autorem scenariusza spektaklu jest właśnie Andrzej Żurowski.
W ramach Spotkań we Wrocławiu, łącznie zostaną zaprezentowane 22 spektakle oraz 6 etiud.
WROSTJA zakończy koncert w wykonaniu Marjorie Hayes – amerykańskiej aktorki i reżyserki związanej
z Wrocławiem, która wystąpi na deskach sceny PWST z światową premierą projektu pt. „Finding home/ Odnaleziony dom” specjalnie przygotowanego na WROSTJA, oddając tym samym ukłon w stronę mieszkańców miasta, które przez lata gościło ją już kilkukrotnie min. w Teatrze Laboratorium (1974), Wrocławskim Teatrze Współczesnym (2005) oraz Teatrze Ad Spectatores (2007). Za pomocą dźwięków eklektycznej mieszanki muzyki świata (piosenki: the Beach Boys, Jacques Brel, Stephen Sondheim, Astor Piazzolla czy Leonard Cohen) Hayes opowie o swojej „odysei” z Los Angeles do Wrocławia.
Organizatorzy WROSTJA, którymi są: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie. Filia we Wrocławiu oraz Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru zagwarantowali bezpłatny wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe.
Mieszkańcy Dolnego Śląska w ramach 14. Prezentacji Monodramów na Dolnym Śląsku, która towarzyszy WROSTJA od 2000 roku, będą mogli obejrzeć monodramy w październiku i listopadzie w 13 miastach regionu: Bolesławcu (19-21.10.), Dzierżoniowie (10.10), Głogowie (19.10), Górze (11.10), Jaworze (18.10), Jeleniej Górze (16.10), Legnicy (14.11), Oleśnicy (16 i 22.10.), Oławie (17.10),Świdnicy (21.10), Wałbrzychu (26.11.), Wojcieszowie (12.10) i Zgorzelcu (27.11). W miastach Dolnego Śląska wystąpi łącznie 8 aktorów z 19 spektaklami.
Spotkania odbywają się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Dolnośląskiego i Prezydenta Wrocławia.
Szczegóły na www.wrostja.pl
[Wybrane losowo pozycje z bogatego programu WROTSJA 2013]
PREMIEROWE WROCŁAWSKIE MONODRAMY
18.10.2013, godz. 16:00 –BOGUSŁAW KIERC „MANATKI”
spektakl autorski prapremiera: 18.10.2013
Prezentacja spektaklu podczas WROSTJA 2013 jest jednocześnie jego oficjalna prapremierą.
„MANATKI”
Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu u schyłku życia trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje” tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma” lat ani stałego miejsca „pobytu”. Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym jak opowiadające z opowiedzianym?
Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone albo niedocenione?
Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków” jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora (Bogusław Kierc).
BOGUSŁAW KIERC – poeta, aktor, reżyser, autor książek poetyckich, eseistycznych oraz dramatów
i opracowań literackich; edytor dzieł Rafała Wojaczka, jego biograf (wydał książkę „Rafał Wojaczek. Prawdziwe życie bohatera”), pedagog. Laureat festiwali teatrów jednego aktora. W 2004 roku za spektakl „Zaskroniec” otrzymał Grand Prix WROSTJA. W 2008 roku zachwycił publiczność swoją grą w autorskim spektaklu „Mój Trup”, za który na 42. WROSTJA otrzymał Nagrodę Wojewody Dolnośląskiego. Spektakl był również prezentowany i nagradzany na festiwalach zagranicznych, m.in. na Litwie, w Słowacji, Estonii, Ukrainie i Armenii.
18.10.2013, godz. 17:30 –KRYSTYNA KROTOSKA „NO WŁAŚNIE CO”
wg Samuela Becketta
tekst: Samuel Beckett, reżyseria i wykonanie: Krystyna Krotoska, współpraca reżyserska: Yola Wesołowska
Spektakl zrealizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
„NO WŁAŚNIE CO”
Na monodram składają się trzy jednoaktówki Samuela Becketta: „Nie ja”, „Kroki”
i „Kołysanka”. Tytuł przedstawienia to także tytuł ostatniego wiersza Becketta. Bohaterkami są kobiety noszące w sobie tajemnicę. W „Nie ja” wśród całkowitej ciemności widoczne są tylko usta. Należą do kobiety, która przepowiada swoje życie: przedwczesne narodziny, mechaniczne przeżywane dni, unikanie samej siebie. Blisko dwudziestominutowy monolog o niezwykłej intensywności jest wielkim wyzwaniem dla aktorki. „Kroki” to historia dziewczynki, która się nie urodziła, lecz „zaczęła”.
W tej matematycznej wręcz partyturze przeplata się to, co realne, z tym, co urojone. „Kołysanka” jest muzyką, dramatyczną trzyczęściową sonatą, wzruszającą historią o starości i samotności. „Obcując z tajemnicą Becketta widz i aktor muszą pozbyć się stereotypowego myślenia o tym czym jest teatr”.
KRYSTYNA KROTOSKA – aktorka swoją przygodę z teatrem rozpoczęła w czasie studiów na Uniwersytecie Wrocławskim, wiele lat występując w Teatrze Kalambur. Była także aktorką Teatru Polskiego we Wrocławiu. Laureatka konkursu pierwszego Przeglądu Piosenki Aktorskiej „Liryka 76” we Wrocławiu. Od lat współpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie ma możliwość szlifowania swojego aktorskiego warsztatu. W 2002 roku zrealizowała tu swój Beckettowski monodram „No właśnie co”.
18.10.2013, godz. 19:00 – ANNA SKUBIK „TAKAJA”
wg Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk
scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk, reżyseria: Edward Kalisz iMariusz Wójtowicz, premiera: 27.09.2013
Spektakl jest koprodukcją między Wrocławskim Teatrem Lalek a Teatrem Małym.
„TAKAJA”
Spektakl „Takaja” jest współczesnym portretem trzech kobiet w różnym wieku, zmagających się ze swoją dojrzałością, seksualnością i samotnością. Spektakl odbywający się w kameralnej przestrzeni posługuje się językiem plastyki, rzeźby
i tańca. Autorska muzyka Pawła Głosza współgra ze scenografią Mai Krupińskiej, podkreślając problemy dzisiejszych kobiet i ich relacji z mężczyznami, które porusza tekst Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.
ANNA SKUBIK – aktorka, lalkarka, performerka, absolwentka Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu. Była aktorka Teatru „Baj Pomorski” w Toruniu, od 2002 roku mieszkała i występowała w Grecji gdzie w Atenach studiowała grę aktorską i reżyserię, śpiew musicalowy i klasyczny oraz choreografię musicalową. Była aktorką Teatru Wiczy w Toruniu i Wrocławskiego Teatru Lalek. Za monodram o Marlenie Dietrich otrzymała wiele nagród na międzynarodowych festiwalach oraz Grand Prix 37. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu. Występowała w teatrach w Grecji, Wielkiej Brytanii, Armenii, Kownie, Kijowie i USA. Dużym uznaniem cieszy się jej ostatni monodram „Fedra” w reżyserii Bogusława Kierca.
POKAZ MISTRZOWSKI
18.10.2013, godz. 20:30 –OLGIERD ŁUKASZEWICZ „A KAZ TYZ TA POLSKA, A KAZ TA?”
wg Stanisława Wyspiańskiego
scenariusz i reżyseria: Olgierd Łukaszewicz, premiera: 3.10.1998
„A KAZ TYZ TA POLSKA, A KAZ TA?”
Monodram „A kaz tyz ta Polska, a kaz ta?” to sceniczny kolaż fragmentów dramatycznych i poetyckich tekstów Stanisława Wyspiańskiego. Olgierd Łukaszewicz jest jednocześnie autorem scenariusza, reżyserem, odtwórcą głównej
i jedynej roli monodramu: Komedianta Narodowej Sceny.
Wyspiański już ponad sto lat temu zdawał sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa w społecznym dialogu prasa. Choć daleko jej było jeszcze wtedy do współczesnej, niemal całkowitej mediatyzacji życia i zalewającego nas informacyjnego konfetti komercyjnych pseudowiadomości. Komediant Narodowej Sceny jest w tym monodramie według Wyspiańskiego na zmianę aktorem dramatycznym i komediantem, błaznem, a nawet clownem w papierowej czapce. Wreszcie mądrym Stańczykiem, zmuszającym nas do głębokiej refleksji nad tym, co pozostawił nam po sobie Stanisław Wyspiański w swoich wizjach przeszłości, współczesności i przyszłości sprzed ponad wieku.
OLGIERD ŁUKASZEWICZ – aktor, reżyser, scenarzysta, absolwent PWST w Krakowie. Już podczas studiów brał czynny udział w studenckim ruchu teatralnym, grał w teatrze i filmach fabularnych. Był reżyserem pierwszego przedstawienia Teatru STU w Krakowie „Lichtarz ruski”, na kanwie poematu Jerzego Harasymowicza. Po szkole teatralnej dostał angaż do krakowskiego Teatru Rozmaitości, gdzie zadebiutował rolą Lotnika w „Dobrym człowieku z Seczuanu” B. Brechta w reżyserii. J. Wyszomirskiego. Po dwóch sezonach dołączył do zespołu Teatru Dramatycznego w Warszawie. Od tej pory jest stale związany ze stołecznymi scenami: Teatrem Współczesnym, Powszechnym, Studio, Narodowym i obecnie Teatrem Polskim. Znany i ceniony aktor nie tylko w kraju, ale i za granicą. Trwale zapisał się w historii kina polskiego. Stworzył wybitne kreacje u takich reżyserów, jak: A. Wajda, J. Majewski, A. Holland, K. Kieślowski czy J. J. Kolski. Wybitny spektakl „Psalmy Dawida” w tłumaczeniu Romana Brandstaettera był nagradzany na Festiwalach Teatrów Jednego Aktora. Dwukrotnie na Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora w 1986 i 2012 roku.
POKAZ MISTRZOWSKI
19.10.2013, godz. 20:00 – ANDRZEJ SEWERYN „SZEKSPIR FOREVER!”
scenariusz: Piotr Kamiński, Jerzy Klesyk, reżyseria: Andrzej Seweryn, premiera: 10.09.2011
Przedstawienie inspirowane spektaklem „Wyobraźcie sobie… William Shakespeare” w reż. J. Klesyka w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
„SZEKSPIR FOREVER!”
W spektaklu „Szekspir Forever!” w interaktywnym dialogu z widzem, Andrzej Seweryn opowiada o świecie Szekspira. Pokazuje człowieka w chwilach triumfu, zwątpienia
i klęski. Rozmawia o ludzkich słabościach, a równocześnie o sile marzeń. Najpiękniejsze fragmenty arcydzieł układają się w fascynującą opowieść o rozmaitych doświadczeniach
i stanach emocjonalnych człowieka. Spektakl jest wirtuozerskim popisem aktora, który spotykając się na teatralnej scenie z jednym z największych autorów, przemienia się na naszych oczach w kolejne, wykreowane przez niego postaci, tworząc bogatą mozaikę sytuacji egzystencjalnych. Spotykamy tu najważniejsze tematy szekspirowskie: obsesję władzy i szaleństwo zmysłów, ponadczasowość miłości
i smutek samotności, zazdrość i zdradę, wszechobecność pragnień i dotkliwość porażek, zwątpienie w sens życia i dającą siłę nadzieję – wielkość i upadek człowieka. Transformacji przeżyć i emocji towarzyszy głęboka prawda o zmienności kondycji ludzkiej.
ANDRZEJ SEWERYN – aktor, reżyser teatralny i filmowy, pedagog.
W 1968 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie. Po studiach został zaangażowany do Teatru Ateneum, w którym pracował do 1980 roku, grając tytułowe role w takich przedstawieniach, jak „Głupi Jakub” czy „Don Carlos”. Popularność zdobył na początku lat 70. dzięki znakomitym rolom w spektaklach Teatru Telewizji oraz w filmach – m.in. w „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy. Na małym ekranie pojawiał się również w popularnych do dziś serialach: „Noce i dnie” (1975), „Polskie drogi” (1976), „Rodzina Połanieckich” (1978).
W 1993 roku został zaangażowany, jako trzeci cudzoziemiec w historii, do jednego z najbardziej prestiżowych zespołów teatralnych na świecie – francuskiego teatru narodowego noszącego nazwę Comédie Française. W 2013 roku dołączył do elitarnego grona członków honorowych (sociétaires honoraires) Comédie Française. Od 1 stycznia 2011 roku jest dyrektorem naczelnym Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.
42. OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL TEATRÓW JEDNEGO AKTORA (OFTJA)
20.10.2013, godz. 14:00 – DOMINIKA KOJRO „JOLIE”
scenariusz i reżyseria: Jakub Roszkowski, premiera: 20 marca 2013, czas: 50 minut
„JOLIE”
Ma na imię Jolie. Jest pokojówką w najwspanialszym hotelu na świecie. Obcuje z hotelowymi gośćmi w bardzo specyficzny, intymny sposób. Wnika w ich prywatność, w ich – pozostające ukryte za zamkniętymi dla innych drzwiami – sekrety. Właśnie rozpoczyna kolejny dzień pracy. Kolejne pokoje, kolejne spotkania, kolejne nowe doświadczenia.
Jolie to projekt łączący w sobie elementy teatralnego monodramu, koncertu muzycznego i animacji, inspirowany między innymi opowiadaniem „Numery” Olgi Tokarczuk, filmem „Cztery pokoje” Tarantino, Andrews, Rockwella i Rodrigueza i książką „Alicja w krainie czarów” Lewisa Carolla.
DOMINIKA KOJRO – absolwentka PWST we Wrocławiu. Stypendystka Institut del Teatre w Barcelonie. Laureatka nagrody aktorskiej na XXVII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W latach 2011-2012 aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu. Zobaczyć ją można również w filmie „Cisza” w reżyserii Sławomira Pstronga. Organizatorka i uczestniczka warsztatów aktorskich z actingcoachem Bernardem Hillerem.
20.10.2013, godz. 15:15 – AMIN BENSALEM „RUM AND VODKA ONLINE”
scenariusz: Conor McPherson, Klaudia Rozhin, Amin Bensalem, Paweł Kostrusiak, reżyseria: Agita Elksne
premiera: 18 czerwca 2013, czas: 60 minut
„RUM AND VODKA ONLINE”
Spektakl „Rum & Vodka Online” to innowacyjny, multimedialny i interaktywny spektakl. Przedstawienie, w którym nie istnieją granice pomiędzy rzeczywistością, teatrem i światem wirtualnym. Spektakl skupia w sobie nowatorstwo intermediów, będące nowoczesną alternatywą dla klasycznych przedstawień.
To nowoczesne połączenie sztuki konceptualnej z teatrem, zderzenie żywego człowieka z siłą komputerów, laserów, mappingu, vjingu, wizualizacji i nowinek technicznych w sztuce dzięki czemu spektakl jest czymś dotąd niespotykanym. Scenariusz spektaklu, napisany jest współczesnym językiem, momentami kontrowersyjnie i zabawnie. Jest lekki w odbiorze i mocny w przesłaniu. Dotyczy zagubienia się w teraźniejszym świecie pełnym wymagań, używek i seksu.
Publiczność cały czas jest poddawana złudzeniom, które trudno odróżnić od prawdy.
AMIN BENSALEM – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu, ukończył Szkołę Kaskaderów Filmowych „13” we Wrocławiu, studiował w Akademii Kultury na wydziale aktorstwa w Rydze na Łotwie. Stały aktor Teatru „STU” w Krakowie, udzielał się na scenie teatralnej we Wrocławiu, Białymstoku, Zielonej Górze i scenach Warszawskich. Brał udział w wielu produkcjach telewizyjnych i niezależnych etiudach.
Z CYKLU:
PREMIEROWE WROCŁAWSKIE MONODRAMY
20.10.2013, godz. 20:00 – ZDZISŁAW KUŹNIAR„JA, FEUERBACH”
wg Tankreda Dorsta
opracowanie: Zdzisław Kuźniar, premiera: 7.10.2013
Spektakl Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.
„JA, FEUERBACH”
Feuerbach ma olbrzymią moc zdolną do tworzenia, która jednocześnie może być źródłem zniszczenia i upokorzenia. Dąży on na wyżyny sztuki, do pierwotnej i ostatecznej czystości umysłu. Godność i wrażliwość są jego siłą. Za bezwarunkową miłość do teatru zapłacił destrukcją osobowości. Jak taki człowiek może odnaleźć miejsce w okrutnym, bezlitosnym świecie? Jak ma funkcjonować w twardej rzeczywistości, gdzie nie można liczyć na zrozumienie ze strony ludzi pozbawionych marzeń. Czy jego godność i wrażliwość pomogą mu znieść każde upokorzenie?
„Ja Feuerbach” to nie jest sztuka o aktorze-dziwaku, to jest sztuka o nas. Granice szaleństwa są płynne i trudno określić, czyja nadwrażliwość jest kontrolowana. I nie słowa są tu najważniejsze, ale to, czy widz uczestniczy w tym, co dzieje się w człowieku – aktorze po drugiej stronie sceny (Zdzisław Kuźniar).
ZDZISŁAW KUŹNIAR – aktor Wrocławskiego Teatru Współczesnego (na scenie przy ul. Rzeźniczej od 1961). Ukończył studia aktorskie w Krakowie w 1955 roku. Debiutował na scenie Teatru Polskiego w Poznaniu rolą Króla w „Cydzie”. Od tego czasu nieprzerwanie pracuje w teatrze, jednocześnie współpracując z telewizją i grając w filmach. Jego pierwszy film to „Godziny nadziei” (1953); najnowszy nosi tytuł „Hiszpanka” (2013). Najnowsza praca teatralna „Ja, Feuerbach” zrealizowana została w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
[Materiał prasowy Organizatora WROTSJA]