Dla uczestników Nocy Świętojańskiej, w sobotę 21 czerwca, na terenach wokół Zamku Leśnickiego, organizatorzy Centrum Kultury ZAMEK przygotowali wiele atrakcji.
Zobaczymy paradę świętojańską, z udziałem wielkich lalek i szczudlarzy, warsztaty plecenia wianków i tworzenia demonów oraz wystawy dotyczące obrzędów starosłowiańskich. W programie także energetyczne koncerty zespołów z kręgu folk, etno i world music oraz spektakl plenerowy „Sen nocy jednej”. W szczegółowym programie (poniżej) znajdziemy także zapowiedzi innych wydarzeń.
NOC ŚWIĘTOJAŃSKA
21 czerwca (sobota) godz. 12:00 – 23:00
Miejsce: tereny wokół Centrum Kultury „Zamek”, pl. Świętojański 1, Wrocław
Wstęp wolny
Program godzinowy Nocy Świętojańskiej
21 czerwca (sobota)
12:00 – 23:00 – Jarmark Świętojański (kramy handlowe, rzemieślnicze, rękodzieło)
13:00 – 17:00 – Strefa szwedzka – Midsommar – szwedzki odpowiednik słowiańskiej Nocy Świętojańskiej
Dekorowanie Majstång – majowego drzewka, które jest najważniejszym elementem dekoracyjnym tego święta – jest to wysoki słup opleciony girlandami z żywych kwiatów.
15:30 Zabawy i tańce wokół Majstångu– Wrocławski Zespół Akordeonistów
Wystawy:
Wystawa „Żywioły” – prezentacja zamkowych pracowni, galeria zamek
Szwedzkie stroje ludowe – wystawa fotografii (plener)
„Rysunkowe reinterpretacje obrzędów słowiańskich” i „Bestiariusz Słowiański” – Justyna Pateck, dyplom ASP 2014
Warsztaty:
12:30 – 19:00 Plecenia wianków
16:30 i 17:30 – Aromatyczne kompozycje mydlane – obowiązują zapisy
(koszt 15 zł, w tym materiały)
16:00 – 18:00 – Stwórz swojego demona – warsztaty rysunkowe, prowadzone przez
Pawła Zycha i Witolda Vargasa (obowiązują zapisy)
Wykłady:
15:00 i 18:10 – prelekcje Pawła Zycha i Witolda Vargasa na temat
słowiańskiej demonologii ludowej
Koncerty:
17:00 Ethnoholic
18:20 Blokowioska
19:40 Sunday Pagans
21:30 Sango
20:45 – Parada Świętojańska a po niej spektakl „Sen jednej nocy” . Na zakończenie puszczanie wianków nurtem Bystrzycy.
W Noc Świętojańską wystąpią zespoły:
17:00 – Ethnoholic
Zespół Ethnoholic powstał spontanicznie w listopadzie 2008 roku, podczas przygotowywania repertuaru koncertowego dla jednego z klubów, jako wspólny projekt zapaleńców działających od lat we wrocławskich kapelach.
Muzycy Ethnoholic, biorąc udział w poszczególnych projektach muzycznych, występowali na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą, ale najważniejszym dla nich wciąż pozostaje stare, dobre, tradycyjne muzykowanie, choćby dla samych siebie, ale w doborowym towarzystwie.
Inspiracją niezmiennie pozostaje folklor, zarówno ten wykonywany technikami tradycyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu tzw. białym głosem, jak i folk w interpretacjach współczesnych. Wciąż się rozwijamy – bliski nam jest folklor karpacki, w naszym repertuarze znajdują się też pieśni cygańskie czy bałkańskie, ale wciąż chętnie odkrywamy nowe regiony.
Zespół tworzą:
• Karolina Skrzypska – śpiew
• Anita Janukiewicz – skrzypce, altówka węgierska, śpiew
• Dominika Białostocka – gitara
• Maja Janukiewicz – skrzypce
• Tomasz Zawiślak – akordeon, łyżeczka D, śpiew
• Andrzej Pindelski – gitara basowa
• Olek Olszewski – instrumenty perkusyjne
18:20 – Blokowioska
Białe śpiewy, czarne bity.
Blokowioska to owoc spotkania trzech żeńskich pierwiastków ze Śląska, które połączyły swoje struny głosowe w dźwięczny akord, by któregoś wieczoru udowodnić, że na Śląsku można i da się śpiewać na biało jaki i czerpać garściami z dawnej tradycji. Zespół rozpoczął swoją drogę od warsztatów śpiewów ludowych – polskich oraz ukraińskich w miejskim domu kultury.
Z czasem w zespole pojawiły się pierwiastki męskie – pod postacią drgań didgeridoo, śpiewu gardłowego, drumli, cajona, a także porywające do tańca dźwięki akordeonu. Jako zespół inspirujemy się tradycyjną kulturą globalnej wsi, okraszając ją szczyptą nowoczesnej improwizacji. W nasze nowoczesne aranżacje muzyczne wkrada się elektronika oraz beatbox.
Fascynuje nas moc białego śpiewu i żywej melodii, dlatego jako zespół uczymy się naturalnego śpiewu uczestnicząc oraz podejścia do muzyki podróżując po miejscach, gdzie pamięta się jeszcze archaiczne melodie i teksty. O problemach, tęsknotach jak i słabościach i swawolach. Opowiadamy historie czerpane z różnych kręgów kulturowych: polskich, bałkańskich, ukraińskich, łemkowskich oraz czeskich. Swoich korzeni poszukujemy w Beskidach, Beskidzie Niskim i Bieszczadach, na Podlasiu i Kurpiach, wszędzie tam, gdzie nadal się wspólnie muzykuje.
Pomiędzy tymi dwoma przestrzeniami – nowoczesną i archaiczną – szmuglujemy to, co najbardziej kochamy!
19:40 – Sunday Pagans
Sunday Pagans powstało w wyniku połączenia sił wokalnego tria Poghanky i Sunday Arkestra. Opierając się na tradycji wielogłosowych pieśni słowiańskich (m.in. ukraińskich, bułgarskich i rosyjskich) Sunday Pagans budują zupełnie nowe opowieści, w których prastare podania przeplatają się z nowoczesnymi aranżacjami. Sunday Pagans korzystają z oryginalnych kompozycji ludowych, a jednocześnie flirtują z muzyką dub, drum’n’bass, electro, witch house, shoegaze’m czy ambientem.
Zespół chętnie improwizuje na scenie, dzięki czemu stare pieśni mogą pełnić rolę transowych obrzędów. Zespół poszukuje nowych form wyrazu dla języka duszy zakorzenionego głęboko w podświadomości, przestrzeni dla zapomnianych rytuałów i symboli. Archetypy i symbole zawarte w tradycyjnych przekazach są zaskakująco aktualne i doskonale prezentują się w nowoczesnym anturażu.
Zespół składa się z muzyków znanych w środowisku trójmiejskiej alternatywy. Są to wokalistki: Anna Shu Szuchiewicz wokal (Space Sugar) i Zuza Ostrowska, klawiszowiec i saksofonista Borys Kossakowski (Towary Zastępcze, Sunday Duo, LiPaLi Akustycznie), basista Michał Goran Miegoń (Kiev Office, The Shipyard) perkusista Jacek Prościński (Bubble Chamber, Rozumu Bękart) oraz dubmaster Janek Mróz (drewnofromlas, Enchantia).
Premierę debiutanckiej płyty „Sunday Pagans” wyznaczono na 18 stycznia 2013 roku. Zawarto na niej dziesięć kompozycji ludowych, których zespół poznał dzięki działalności taki artystów jak Jacek Ozimek, Tatiana Sopiłka czy Weronika Grozdew-Kołacińska. Płytę nagrano w Węsiorach czerpiąc energię z tajemniczych kamiennych kręgów i kopców zbudowanych tam na początku naszej ery przez Gotów. Realizatorem nagrań był Jacek Stromski (ex-Apteka, ex-Kury, ex-Miłość), produkcją i miksem zajął się Borys Kossakowski, a mastering wykonał Marcin Cichy z duetu Skalpel (Ninja Tune). Okładkę zaprojektowała Anna Shu Szuchiewicz.
21:30 – Sango
ŜANĜO to zespół powołany do istnienia i prowadzony przez Kamila Rogińskiego od 2011 roku. Grupa prezentuje muzykę i taniec wpisujące się w nurt World Music – Muzyka Świata. Idea przyświecająca działaniom twórczym to prezentacja elementów tradycji wszystkich kontynentów kuli ziemskiej jako zintegrowanej wspólnoty. Artyści biorący udział w przedsięwzięciu to globtroterzy chłonący kulturę świata, uczący się gry od mistrzów z Afryki, Ameryki, Azji, Australii i Europy. Dzięki tym doświadczeniom oryginalne instrumenty z odległych zakątków globu mogą zabrzmieć wspólnie. Program koncertowy prezentuje muzykę autorską, do której powstania przyczyniła się inspirująca różnorodność muzycznych kultur świata. W wykonaniu artystów dolnośląskich, wchodzących w skład zespołu ŜANĜO, tradycja etniczna Ziemi jest monolitem. Muzycy nie zapominają również o własnych korzeniach z powodzeniem przeplatając występy słowiańskimi instrumentami dętymi i smyczkowymi, związanymi z folklorem rodzimym.
Przesłanie przedsięwzięcia „ŜANĜO – Zmiana Wibracji Ziemi” – jest podobne do tego, które skłoniło Ludwika Zamenhofa do stworzenia międzynarodowego języka esperanto – język, który jest sposobem na komunikowanie się, ale nie wypiera mowy regionalnej. Język, który nie jest obcy dla nikogo na świecie, jest tym, czym muzyka ŜANĜO, gdzie śpiewane teksty tłumaczone są na esperanto – ŜANĜO DE LA VIBRADO DE LA TERGLOBO (ZMIANA WIBRACJI ZIEMI).
ŜANĜO w swoich śpiewach wypowiada najszczersze życzenia, stwierdzając że nasza cywilizacja zmienia już swoje priorytety i za pomocą muzyki odnowi się duch pokoju na Ziemi. Wojny zastąpi wspólne muzykowanie i taniec. To dość naiwne życzenie niezależnych artystów brzmi jak zdeterminowana konstatacja dająca nadzieję na barwną i świetlaną przyszłość Ziemi.