Muzeum Miejskie Wrocławia Pałac Królewski przygotowało wystawę obrazów malarzy polskich, tworzących na przełomie XIX i XX wieku. Wystawę szczególną. Po pierwsze dlatego, że 70 wyeksponowanych obrazów pochodzi z kolekcji prywatnych właścicieli (nazwiska nie zostały ujawnione). Po drugie – większość dzieł nigdy nie była prezentowana publicznie.
A bynajmniej nie są to prace nieznanych malarzy. Wręcz przeciwnie. Widzowie mają sposobność zobaczyć obrazy takich artystów jak Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jan Cybis, Julian Fałat, Aleksander Gierymski, Alfons Karpiński, Jacek Malczewski, Tadeusz Makowski, Józef Pankiewicz, Zygmunt Rozwadowski, Hanna Rudzka – Cybisowa, Jan Stanisławski, Zofia Stryjeńska, Władysław Ślewiński, Zygmunt Waliszewski, Wojciech Weiss, Stanisław Witkiewicz, Leon Wyczółkowski, Stanisław Wyspiański i inni.
Wystawą „Arcydzieła Malarstwa Polskiego XIX/XW w.” Muzeum pragnie pokazać niezwykły wkład polskich twórców do dziedzictwa kultury europejskiej. Jest to także symboliczna inauguracja przyszłorocznych obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Dr Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego Wrocławia, nie ukrywał swojej radości, wdzięczności dla właścicieli użyczających kolekcji i zwyczajnej dumy, że może przez pół roku prezentować wrocławianom i przyjezdnym miłośnikom malarstwa dzieła eksperymentalne, dalekie od obrazów malowanych „ku pokrzepieniu serc”.
Dyrektor symbolicznie dokonał odsłony mniej znanej pracy Leona Wyczółkowskiego – „Rybak niosący raki” (1889 r.) To jeden z serii impresjonistycznych obrazów z końca XIX wieku przedstawiających postaci rybaków. W stałej ekspozycji Muzeum Sztuki w Łodzi jest inne dzieło Wyczółkowskiego, zatytułowane „Rybak”, które powstało 7 lat później.
Na wystawie arcydzieł malarstwa polskiego zobaczymy także rzeźby w brązie autorstwa Sławomira Celińskiego (1852-1918) i Konstantego Leszczki (1865-1956).
Spacerując wśród obrazów, na których malarze utrwalili portrety i autoportrety, miejskie krajobrazy oraz górskie pejzaże, konie w galopie i szczeniaka na rękach, duże wrażenie zrobiły na mnie ekspresyjne, pogodne, o wyjątkowo intensywnych barwach obrazy Zofii Stryjeńskiej (1891-1976). Artystka, wyraźnie zafascynowana ludowym folklorem, przedstawiła dalekie od realizmu postaci w bardzo sugestywnych scenach z życia polskiej wsi. Moim zdaniem trudno o bardziej uniwersalny symbol polskości w sztuce.
Nawet mnie nie zdziwiło, że właśnie obraz „Wiejskie tańce” zdobi baner i tytułową stronę ulotki reklamowej wystawy.
Arcydzieła Malarstwa Polskiego XIX/XX w.
Kurator – Katarzyna Kurpiewska
Muzeum Miejskie Wrocławia
Pałac Królewski
ul. Kazimierza Wielkiego 35, Wrocław
Wystawa czynna od 4 października 2015 r.:
od wtorku do piątku w godz. 10.00 – 17.00
od soboty do niedzieli w godz. 10.00 – 18.00
Więcej informacji o wystawie na stronie Muzeum Miejskiego Wrocławia www.mmw.pl
*) Aulos (stgr. αὐλός) – rodzaj instrumentu muzycznego, jednego z najpopularniejszych w starożytnej Grecji; stanowiły go dwie niezależne, cylindryczne piszczałki wyposażone w podwójny stroik.
Czytałam, że to kolekcja jednej osoby, jedna z największych prywatnych kolekcji malarstwa polskiego w Europie. Ale że właściciel anonimowy, to właściwie nie wiadomo jeden czy wielu.
Dyrektor Maciej Łagiewski używał liczby mnogiej, ale czy to ważne? Użyczyli do oglądania na pół roku, a może i dłużej, więc chwała im za to 😉
Niecodzienna wystawa. Mam nadzieję, że potrwa minimum pół roku i zdążę jeszcze zobaczyć na własne oczy te wspaniałe dzieła.
Teoretycznie do kwietnia.
To chyba zdążę zobaczyć. Dziękuję !