Nowy terminal Portu Lotniczego im.Mikołaja Kopernika, otwarty dla zwiedzających w sobotę 25 lutego 2012 r., to ewidentny przykład połączenia śmiałego projektu architektów obdarzonych poetycką wyobraźnią z precyzyjnym wykonawstwem modułowych elementów, pozwalających na dalszą rozbudowę.
Studio JSK Architekci z Warszawy zaprojektowało już dla Wrocławia inny duży obiekt – niedawno otwarty Stadion Miejski. Teraz możemy podziwiać kolejną realizację – terminal portu lotniczego.
Przy ulicy Granicznej 190 powstała budowla szczególna – elegancka i przepełniona światłem, o przestronnym, estetycznym wnętrzu, w którym – trudno się domyślić, ukryto aż 600 km kabli i 45 km rur!
Architektura budynku sprawia wrażenie lekkiej, prawie unoszącej się w powietrzu. A przecież sama konstrukcja stalowa terminalu, rozpostartego na powierzchni 40 tys. m2 i obejmującego 330 tys. m3 kubatury, waży około 2 000 ton!
Sam dach, utworzony z falujących płyt – 15 metrowych pasów betonu, rozdzielonych szkłem – zajmuje powierzchnię 19 tys. m2. Łagodne faliste linie występują w wielu miejscach wnosząc wrażenie harmonii i odczucie uspokojenia.
Wrażenia lekkości nie psują nawet specjalne słupy, w kształcie litery V, które podpierają konstrukcję dachu. Wyglądają raczej jak element dekoracyjny, podobnie jak specjalnie sprowadzone z Florydy drzewka Bucida Buceras.
Do łączenia betonowych płaszczyzn użyto blisko 10 tys. m2 szkła! Jego zastosowanie nie tylko podkreśla wrażenie lekkości i doświetla wnętrze, ale spełnia też funkcję dodatkową – doskonale ułatwia orientację w przestronnym wnętrzu i umożliwia obserwację startujących i lądujących samolotów.
Już od wejścia widzimy, gdzie jest wjazd na taras widokowy, gdzie znajdują się bramki Check point, gdzie jest hala odlotów. Przeszklone ściany pozwalają obserwować ruch na płycie lotniska i w rękawach prowadzących na pokład samolotów. Obecnie gotowe są dwa rękawy. Docelowo będzie ich sześć. To, co oglądamy w Dniu Otwarcia, chociaż wygląda na kompletny i skończony terminal, nie jest stanem docelowym. W planie zapisano 12 bramek odpraw i sześć rękawów.
Powiększanie terminalu, dzięki zaprojektowanej konstrukcji modułowej, jest możliwe w obu kierunkach, równolegle do pasa startowego. W planach jest też kontynuacja rozbudowy infrastruktury zewnętrznej. Parking na 1100 samochodów już jest. W planie jeszcze tunel pod drogami, usytuowany przed terminalem, być może połączenie kolejowe, hotel, itp.
W stanie obecnym terminal jest przygotowany do obsługi ponad 3 mln pasażerów rocznie. Docelowo Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika będzie mógł obsłużyć aż 7 mln osób! Wrocław niewątpliwie pojawi się na mapach szlaków powietrznych świata.
Lotnisko zapowiada, że pierwsi pasażerowie wylecą z niego w niedzielę, 11 marca. Szczęśliwej, powietrznej drogi!
Dzień Otwarty, 25 lutego 2012 r.
Zapraszam na fotorelację.
Zobacz także:
Imponująco to wygląda!
Zrobiło się światowo we Wrocławiu ! Piękna nowoczesna architektura.
Świetna fotorelacja …a ile ludzi tam było…
To prawda. Terminal robi wrażenie i z zewnątrz i wewnątrz. Właśnie wstawiłam linki do relacji z lotniska we Frankfurcie, które mi zaprezentowałaś. Wrocławski, regionalny terminal nie ma aż takiego światowego rozmachu, ale to dobrze. Tutaj się nie zgubię 😉 Dziękuję i pozdrawiam 🙂
Piękny, nowoczesny obiekt. Dzięki dużej ilości szklanych ścian wydaje się lekki i przestrzenny, a Twoje zdjęcia, Janeczko, podkreślają to wrażenie. Widzę, że wrocławianie byli mocno zainteresowani lotniskiem, dużo ludzi przyszło na Dzień Otwarty. Super fotorelacja 🙂
Dzięki 🙂 Masakrycznie dużo przyszło ludzi. Udało mi się wrócić do miasta tylko dzięki uprzejmości pary wrocławian… podrzucili mnie taksówką do komunikacyjnych ciągów 🙂
Relacja z imprezy też będzie, ale w pierwszej kolejności zachwycił mnie architektoniczny obiekt.